Områden

Vattenpedagogik

Vatten, vattnets kretslopp och vattensystemen med våtmarker, vattendrag, sjöar och grundvatten skapar fantastiska pedagogiska möjligheter. Vatten är livsnödvändigt, det väcker känslor och nyfikenhet, och spännande vattenmiljöer att utforska finns alltid nära. Utomhuspedagogik vid vatten och vattenprojekt med skolor sker i samarbete med Vattenråd och Sportfiskarna.

Att håva småkryp i vatten väcker förundran och vi överraskas över det liv som finns under ytan. Det fungerar för alla åldrar från små barn till vuxna. Att göra gemensamma utforskande vattendragsvandringar där man upplever och utforskar skapar förutsättningar för lyssnande och reflektioner. Vattnet väcker samtal kring hur landskap, ekosystem, samhälle och människor är sammanlänkade.

Samskapandeprocesser

Samverkansprocesser, lärandeprocesser eller samskapandeprocesser. Kanske beskriver de två senare begreppen bäst vad det handlar om. Det är detta vi behöver för att finna hållbara lösningar på de komplexa frågor som vi ofta står inför. Förutsättningen för detta är förhållningssätt som öppenhet, inkludering och dialog.  När målet inte är förutbestämt utan vi tillsammans utvecklar frågorna och vad vi ska göra växer inspiration och engagemang. 

Dessa insikter har utvecklats under tre decennier med lokalt utvecklingsarbete tillsammans med byalag och föreningar,  kommunalt miljöledningsarbete och lokal samverkan kring vatten med vattenråd.

Biologisk mångfald

Även biologisk mångfald handlar om samskapande processer mellan tusentals arter och deras omgivning. Ju mer vi upptäcker mångfalden desto mer fascineras och inspireras vi av den. Den har skapat en livsvänlig planet med bördiga jordar, rika hav och skyddande atmosfär. Den skapar förutsättningar för mer mångfald, kreativitet och kunskaper som vi ännu inte förstått vidden av.  

Vi känner bara till cirka 10 % av jordens arter. Arters försvinnande är ett av våra största miljöproblem, även i Sverige. 

Vi kan lära oss mer om mångfalden på platsen. Ofta kan vi med relativt enkla medel återskapa en rikare natur och processer som genererar mångfald.

Varför?

Av många anledningar! För att vi kan skapa och lära tillsammans, för att vi får inspiration, för att vi kan hitta vägar i komplexa frågor och för att det kan vara roligt och meningsfullt.